Etapele ciclului de viață al unei afaceri?

Înainte de a începe o afacere, trebuie să fii realist cu privire la câți bani ai nevoie ca să pui afacerea pe picioare. Antreprenorii care se află la prima încercare vor trebui să înțeleagă pașii esențiali care trebuie urmați pe măsură ce își lansează noua afacere.

De ce vrei să îți deschizi propria afacere?

Fie că ești un nou proprietar de afacere sau ai propria afacere de ani de zile, este recomandat să te familiarizezi cu cele cinci cicluri de schimbare: înființare, creștere, maturitate, tranziție și succesiune. Acest lucru este valabil și pentru magazinele mici de vânzare cu amănuntul, și pentru afacerile online, deoarece fiecare tip de afacere trece prin mai multe dintre aceste etape sau prin toate.

Poate că familia ta are nevoie de venituri suplimentare sau te simți neîmplinit la serviciul tău actual și vrei să lucrezi pentru tine. Fie că este din necesitate, fie din dorință, trebuie să îți evaluezi abilitățile, cunoștințele de specialitate și nivelul de risc pe care ești dispus să ți-l asumi, înainte de a începe o nouă aventură. Acest lucru este valabil și în cazul persoanelor care se pot simți obligate să preia o afacere de familie.

Potrivit Biroului SUA de Statistică privind Forța de Muncă, doar jumătate din afacerile mici supraviețuiesc mai mult de cinci ani. Așa cum este de așteptat, după primii ani relativ dificili, afacerile tind să aibă mai mult succes, iar ratele de supraviețuire se îmbunătățesc. Aceste statistici sunt valabile în diferite industrii, inclusiv în domeniul producției, comerțului cu amănuntul, serviciilor alimentare, hotelurilor și construcțiilor.

În calitate de potențial proprietar de afacere, ar trebui să știi la ce să te aștepți. Nu uita, indiferent de etapa în care te afli, este important să faci un bilanț al modului în care compania ta se descurcă și să depui toate eforturile posibile ca aceasta să rămână competitivă și de succes. Fiecare etapă aduce noi provocări pe care antreprenorii trebuie să le rezolve ca să își protejeze afacerile, dar și noi oportunități de dezvoltare și îmbunătățire.

Înființarea

Înainte de a începe o afacere, trebuie să fii realist cu privire la câți bani ai nevoie ca să pui afacerea pe picioare. Costurile de înființare pot include inventarul, spațiul de birou, echipamentele, costurile fiscale anticipate și salariul angajaților. Să fii pasionat de ceva – deținerea unui restaurant, unui salon de înfrumusețare, unui serviciu tehnic sau unei companii de construcții –, nu este suficient în sine pentru a garanta succesul. Timpul necesar ca să începi o afacere depinde adesea de tipul de afacere și de amplasare. Dacă este vorba doar de o persoană și nu sunt necesare împrumuturi, ar putea dura mai puțin de o lună sau două ca să începi. Dacă este vorba de o companie mai mare cu angajați și sunt necesare fonduri de înființare, poate dura chiar un an până când afacerea este lansată.

În prima etapă, este important să studiezi piața și mediul concurențial, să întocmești un plan de afaceri și să îți asiguri finanțarea.

Antreprenorii care se află la prima încercare vor trebui să înțeleagă pașii esențiali care trebuie urmați pe măsură ce își lansează noua afacere.

  • Studiază piața și mediul concurențial. Află cine vor fi principalii tăi concurenți și cum arată clienții tăi ideali. Poți face acest studiu ținând interviuri telefonice sau față în față, organizând sondaje online sau grupuri tematice (focus group) cu potențialii clienți ca să obții feedbackul lor. Îi puteți întreba de ce achiziționează un anumit produs sau serviciu, ce le place sau ce nu le place la produsele concurenților și ce preț ar fi dispuși să plătească pentru ceea ce compania ta intenționează să ofere.
  • Identifică produsul sau serviciul pe care îl vei vinde. Fie că intenționezi să oferi un produs, un serviciu sau ambele, concentrează-te pe ceea ce vei vinde și pe cum vei face diferența față de oferta concurenților tăi. Chiar dacă vinzi produse sau servicii identice, te poți distinge datorită amplasării, relației cu clienții sau experienței pe care o oferi clienților când fac cumpărături.
  • Întocmește un plan de afaceri. Un plan de afaceri este ca o hartă pentru viitorul companiei tale și adesea subliniază obiectivele pentru primul, al treilea și al cincilea an al afacerii. Dacă ai nevoie de investitori externi ca să împrumuți bani să îți începi afacerea, aceștia vor trebui să îți analizeze planul de afaceri și situațiile financiare înainte de a investi.
  • Stabilește obiective financiare. Fii precis: câți bani va trebui să investești, să împrumuți, să cheltuiești și să câștigi în mod rezonabil în primul an de activitate. Unele afaceri nu sunt profitabile în primii ani, timp în care își formează reputația și baza de clienți. Vei avea nevoie de un plan ca să știi cum vei acoperi cheltuielile în acest timp.
  • Ia în considerare parteneriatul. Dacă nu ai fondurile sau cunoștințele de specialitate necesare ca să lansezi o afacere pe cont propriu, ia în considerare parteneriatul cu cineva care are abilități complementare sau bani de investit. Un potențial parteneriat s-ar putea dezvolta în timp și ar putea compensa costurile de înființare prin finanțare suplimentară din partea unui partener. O altă posibilitate este să fii angajat de către un proprietar al unei companii care dorește să își vândă afacerea în viitor și îți oferă oportunitatea de a cumpăra afacerea într-un proces de cumpărare etapizat. În loc să fie nevoie să ai la îndemână numerar pentru un avans, proprietarul s-ar putea să îți ofere acțiuni în afacere pentru că a investit timpul tău ca angajat mai mulți ani. Aceasta ar putea fi o soluție bună pentru ca un proprietar în vârstă să transfere afacerea și să asigure viitorul angajaților săi, precum și propria sa pensionare.
  • Asigură-ți finanțarea. De la obținerea de împrumuturi dedicate afacerilor mici la campanii de crowdfunding, există multe moduri prin care poți strânge fonduri ca să îți deschizi propria companie.
  • Creează propria ta afacere. Oficializează-ți afacerea, alege un nume de afacere și creează-ți entitatea ta comercială. S-ar putea să fie nevoie să îți înregistrezi afacerea; să obții coduri federale și statale de identificare fiscală, licențe sau autorizații și poate este recomandat să îți depui dosarul pentru înregistrarea mărcilor comerciale, drepturilor de autor sau a brevetelor de invenție. De asemenea, poți deschide un cont bancar ca să gestionezi banii afacerii.
  • Angajații. Dacă angajezi lucrători, este recomandat să te asiguri că respecți legile statale și federale de angajare a forței de muncă și să înveți despre managementul angajaților. Website-ul Departamentului SUA al Muncii este o sursă bună din care să afli mai multe despre dreptul muncii.
  • Formează-ți baza de clienți. Odată ce afacerea ta este pe picioare, este recomandat să te concentrezi pe formarea bazei de clienți. Poți face acest lucru oferind servicii excelente clienților, oferte speciale și promoții noilor clienți. De asemenea, poate fi de ajutor o campanie de marketing și ar putea fi cât se poate de simplă, de exemplu, oferi un cupon pe hârtie sau promoții precum două produse la preț de unu.
  • Promovează-ți produsul sau serviciul. De asemenea, este important să îți promovezi noua afacere și să o faci cunoscută, creează un website și conturi pe rețelele sociale și organizează campanii de marketing la evenimente locale sau de specialitate. Dacă ai buget, poți avea în vedere inițierea unei campanii publicitare. Poți desfășura această campanie online, în ziarele locale sau oriunde altundeva crezi că reclamele vor fi văzute de clienții ideali.
  • Monitorizează fluxul de numerar. Stai cu ochii pe banii care intră și ies (adică, pe fluxul de numerar) pentru că este esențial ca să îți gestionezi afacerea. Adesea, cheltuielile neprevăzute pot cauza antreprenorilor o criză de flux de numerar, care le poate afecta capacitatea de a-și plăti furnizorii și angajații.
  • Creșterea

    Dacă afacerea ta a atins repere majore în timpul etapei de înființare și obiectivele de vânzări, aceasta poate începe să exploreze oportunități de creștere. Odată ce afacerea ta are o bază de clienți și este cunoscută pentru un produs sau serviciu, te poți concentra pe modalități prin care să îți crești vânzările și operațiunile.

    În timpul unei etape de creștere, afacerea ta poate începe să aducă mai mulți bani, să atingă pragul rentabilității, devenind profitabilă sau crescând profitabilitatea.

    Dacă produsul sau serviciul tău devine tot mai popular, s-ar putea să fie oportun să obții mai multe fonduri de la investitori, astfel încât să îți poți extinde afacerea. Poate este nevoie să investești în echipamente, să angajezi mai mulți lucrători sau să îți extinzi gama produselor sau serviciilor cele mai performante. De asemenea, poate este oportun să scoți produsele sau serviciile care nu s-au vândute bine sau să încerci să le îmbunătățești.

    De-a lungul etapei de pornire, cea mai mare parte a sarcinii de a desfășura afacerea s-ar putea să îți fi revenit ție în calitate de proprietar. Dacă afacerea ta este în creștere, poate vei putea să angajezi și instruiești personal care să te ajute să gestionezi operațiunile de zi cu zi. Datorită acestui personal, vei avea mai mult timp să te concentrezi pe promovarea afacerii și pe gestionarea altor aspecte.

    De asemenea, poate fi un moment potrivit să te concentrezi să investești mai mulți bani în fondul de urgență, care să te ajute să plătești eșecurile neașteptate sau să investești în oportunități viitoare.

    După câțiva ani de activitate, compania ta poate atinge un stadiu de maturitate, atunci când este mai stabilă și mai profitabilă. Aceasta este a treia etapă a ciclului de viață al unei afaceri.

    Când ți-ai început afacerea, este posibil ca tu să fi luat un salariu limitat. Acum, în calitate de proprietar, cel mai probabil poți începe să primești un salariu regulat de la companie.

    Afacerile mature ar trebui să se bucure de o bună recunoaștere a mărcii lor și de o bază de clienți sigură sau în creștere, care să le permită să își extindă liniile de produse pe piețe noi sau existente.

    În acest moment, poți conta pe angajații tăi să gestioneze operațiunile zilnice, în timp ce tu te concentrezi asupra obiectivelor pe termen lung.

    Tranziția

    Etapa de tranziție reprezintă o perioadă în care o companie trebuie să facă față schimbării. Tranziția poate fi pozitivă sau negativă și se poate datora mai multor factori, printre care:

  • Vânzările scad
  • Condițiile de piață se schimbă și afectează afacerea
  • Preferințele clienților se modifică
  • Apare o oportunitate de creștere rapidă
  • Apare o situație personală
  • Pentru unele afaceri, un concurent mai mare care se mută în vecinătate sau interesul tot mai scăzut pentru produsul sau serviciul lor ar putea duce la scăderea vânzărilor. Când te confrunți cu aceste amenințări, trebuie să afli cum să păstrezi și să atragi clienții.

    Etapa de tranziție poate fi și o perioadă de creștere intensă. Odată ce afacerea ta devine cunoscută, este posibil să se ivească și oportunități de colaborare cu companii mult mai mari sau grupuri de clienți. Înainte de a prelua o comandă însemnată de la o companie mai mare sau de la un lanț național de magazine, asigură-te că poți satisface această cerere pe lângă alte comenzi care sosesc. Atunci când apare o mare oportunitate pentru o companie mică datorită unei comenzi însemnate, aceasta poate însemna creșterea și promovarea companiei. În schimb, dacă nu poți să onorezi comanda, ți-ar putea fi afectate reputația și afacerea.

    S-ar putea să ai nevoie de fonduri suplimentare ca să investești în personalul din unitatea de producție și de vânzări, dar ar putea dura luni până să vezi rezultatele vânzărilor. Gestionarea acestor influxuri și afluxuri însemnate de bani poate fi o provocare pe care va trebui să o abordezi ca să supraviețuiești unei perioade de creștere rapidă.

    Având în vedere obiectivele tale pe termen lung, este recomandat să te concentrezi pe crearea unor planuri tactice care să îți ghideze răspunsurile imediate în timpul unei perioade de tranziție. Un plan tactic va lua în considerare punctele forte și punctele slabe ale afacerii tale, împreună cu amenințările și oportunitățile externe; acest lucru te poate ajuta să găsești soluții la probleme sau oportunități. Fiecare dintre aceste soluții te poate ajuta să atingi aceste obiective pe termen lung.


    Succesiunea

    Etapa finală a ciclului de viață al unei afaceri este atunci când un antreprenor decide să închidă, să vândă sau să aducă un succesor care să preia compania.

    Proprietarii pot decide să meargă mai departe dintr-o sumedenie de motive. Poate îți dorești să încerci ceva nou, poate afacerea ta este în declin sau poate ai probleme personale sau de sănătate. Sau poate că afacerea ta merge excelent și crezi că ai putea obține un preț bun, iar apoi te poți pensiona.

    În cazul proprietarilor de afaceri mici, un succesor este adesea un membru al familiei, un prieten sau un actual angajat care dorește să preia și să administreze afacerea. Totuși, ai putea încerca, de asemenea, să vinzi afacerea ta cuiva pe care încă nu îl cunoști.

    De asemenea, poate vrei să vinzi întreaga afacere acestei persoane sau să păstrezi o parte din drepturile de proprietate și să primești venituri din profiturile afacerii, chiar dacă nu mai ești implicat în operațiunile de zi cu zi. Unii proprietari de afaceri sunt de acord să rămână și să îl ajute pe noul proprietar să se familiarizeze cu afacerea, în timpul perioadei de tranziție.

    Procesul de vânzare poate varia în funcție de tipul de afacere și de locul în care aceasta se află, dar adesea implică mai multe etape:

    1. Stabilește valoarea afacerii. Evaluează valoarea afacerii pe baza activelor și a vânzărilor sale. O afacere mică poate valora de mai multe ori vânzările sale anuale, dar valoarea poate varia în funcție de specificul situației. Poți angaja un profesionist sau o companie care să te ajute să stabilești valoarea afacerii tale dacă nu ești sigur ce trebuie să faci. Căută pe cineva care are experiență în evaluarea afacerilor similare și care poate să te îndrume în evaluarea afacerii tale. Dacă stabilești valoarea pe cont propriu, ai în vedere câțiva pași din acest proces pe care va trebui să îi urmezi.
    2. Pregătește-ți documentele financiare. Potențialii cumpărători vor dori să analizeze înregistrările afacerii tale, situațiile financiare și declarațiile fiscale ca să înțeleagă mai bine situația financiară a afacerii și istoricul vânzărilor. Asigură-te că toate documentele tale sunt pregătite și precise.
    3. Găsește potențiali cumpărători. Poți să îți publici anunțul de vânzare a afacerii în mediul online sau în publicațiile locale. De asemenea, ai putea colabora cu un broker de afaceri, profesionistul care pune în legătură vânzătorii cu potențialii cumpărători în schimbul unui procent din prețul de vânzare.
    4. Pune în ordine sursele de finanțare. Mulți cumpărători vor trebui să ia un împrumut ca să poată cumpăra afacerea ta. De asemenea, poate va trebui să îl împrumuți pe cumpărător, permițându-i să îți plătească în timp o parte din prețul de vânzare, plus dobânda. Finanțarea din partea vânzătorului poate fi foarte importantă, deoarece demonstrează cumpărătorului și altor creditori că tu, vânzătorul, crezi în viitorul afacerii.
    5. Negociază condițiile de vânzare. Ca în cazul multor altor tranzacții, așteaptă-te ca potențialul cumpărător să negocieze prețul de vânzare și condițiile contractuale. Poate este de dorit să angajezi profesioniști care au mai gestionat vânzări de afaceri mici înainte, inclusiv un contabil și un avocat, care să analizeze totul înainte de vânzarea finală.
    6. Încheie tranzacția. Odată ce ați ajuns la un acord, esDacă nu poți găsi un cumparator sau nu poți obține un preț suficient de mare în schimbul afacerii tale, poate este de dorit să transmiți gratuit afacerea unui membru al familiei, unui prieten sau unui angajat. Poți totuși să păstrezi o parte din dreptul de proprietate și ai un venit din afacere.

    te timpul să încheiați vânzarea oficială semnând contractele prin care se transferă cumpărătorului controlul și dreptul de proprietate. Aceste contracte pot fi greu de redactat și de înțeles, de aceea probabil că ar trebui să fie implicat și avocatul în acest pas final.

    În cazul în care afacerea ta este deja în declin și nu crezi că va mai supraviețui prea mult timp, poate este de dorit să închizi afacerea de tot, mai degrabă decât să o vinzi sau să o transmiți altcuiva.Închiderea unei afaceri poate fi un proces simplu dacă nu are prea multe datorii. Poți să vinzi activele afacerii și să reziliezi contractele și poate fi nevoie să depui documente la administrația statală ca să îți desființezi entitatea comercială (dacă ai înființat așa ceva). Dacă nu desființezi oficial entitatea, poate fi necesar să plătești în continuare taxe sau impozite statale.

    Dacă nu poți plăti datoria afacerii, este recomandat să încerci să ajungi cu creditorii la o înțelegere prin care să plătești în timp această datorie sau să stabiliți o sumă mai mică. De asemenea, falimentul poate fi o opțiune în funcție de suma datoriei și de situația financiară a afacerii și de cea personală.

    Gestionează-ți afacerea cu încredere cu Visa.