IMM-urile se reinventează. Cum pot ajuta plățile digitale? [video]
Firmele mici și mijlocii reprezintă peste 99% din totalul întreprinderilor din România și angajează două treimi din totalul salariaților, fiind așadar un „jucător colectiv” cheie în economie. Capacitatea acestor companii de a adopta și integra noile tehnologii digitale, inclusiv plățile electronice, are o importanță crucială, în contextul în care digitalizarea devine parte integrantă a vieții noastre de zi cu zi.
Transformarea digitală accelerează dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii, dar pentru multe dintre acestea încă reprezintă o provocare. De la începutul pandemiei, Visa a lansat mai multe programe comunitare pentru a sprijini întreprinderile mici să accepte plăți electronice și să obțină un acces mai mare la economia digitală. În România, Visa a lansat platforma #MarileAfaceriMici, care aduce la un loc informații despre soluții digitale și oferte speciale, cu scopul de a ajuta IMM-urile să se adapteze la noua realitate economică.
În timp ce Visa își menține obiectivul de a sprijini IMM-urile să adopte tehnologiile digitale, un nou sondaj privind digitalizarea afacerilor realizat de Visa în parteneriat cu Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) arată că aproape 70% dintre IMM-urile din România consideră că transformarea digitală este importantă sau foarte importantă pentru dezvoltarea afacerii lor.
De aceea, inițiativele care sprijină firmele mici să devină digitale sunt și mai necesare în acest moment, iar noi ne concentrăm pe dezvoltarea de produse și soluții care transformă modul în care sunt efectuate plățile și contribuie la optimizarea afacerii. În colaborare cu băncile și partenerii români, Visa a adus în România mai multe servicii menite să ajute IMM-urile în eforturile lor de digitalizare, cum ar fi:
- Telefonul sau tableta transformate în POS-uri mobile: Aplicația mobilă Tap to Phone transformă telefoanele și tabletele în terminale de plată, fără să fie nevoie de echipamente suplimentare. În acest moment, tehnologia Tap to Phone este oferită în România de mai multe instituții financiare, iar interesul comercianților și al afacerilor mici pentru această soluție este în continuă creștere datorită costurilor reduse și ușurinței în utilizare.
- Plata cu cardul direct pe factura online: IMM-urile care emit facturi își pot încasa acum banii de la clienți cu cardul, accesând butonul de plată adăugat pe factura digitală. Această inițiativă, lansată de platforma de facturare online SmartBill împreună cu Visa, contribuie la simplificarea procesului de plată, la gestionarea eficientă a fluxului de numerar al IMM-urilor și la creșterea ratei de încasare a facturilor.
- Transferul banilor în timp real: Soluția de plăți în timp real Visa Direct permite numeroase utilizări în diverse domenii de activitate. Un exemplu excelent este comerțul online, unde clienții își pot primi rapid banii înapoi atunci când returnează produse sau servicii achiziționate cu cardul online, ceea ce oferă un avantaj concurențial important celor care oferă această facilitate.
- Certificate digitale calificate pentru semnătură electronică: prin parteneriatul cu Trans Sped, deținătorii de carduri Visa Business si Visa Premium pot beneficia de certificate digitale calificate la costuri extrem de avantajoase. Potrivit legislației românești și europene, semnătura electronică cu certificat calificat are aceeași valoare ca și cea olografă, o poate înlocui și este opozabilă în justiție.
În România, suntem în acest moment în punctul în care aproape două treimi (64%) dintre firmele mici și mijlocii din România spun că acceptă plata cu cardul datorită rapidității, siguranței și accesului imediat la bani, arată rezultatele celui mai recent sondaj privind digitalizarea afacerilor derulat de Visa în parteneriat cu Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) in 2022[i].
Este nevoie acum de dezvoltare și consolidare, iar perspectivele sunt pozitive și din acest punct de vedere. Jumătate (48%) dintre firmele care încă nu acceptă plata cu cardul plănuiesc să implementeze soluții de acceptare a plăților electronice, în viitor, pentru dezvoltarea afacerilor. Un motiv important pentru firmele care acceptă deja sau intenționează să implementeze plățile electronice este și cererea din partea clienților pentru astfel de soluții.
”În ultimii ani, am constatat o creștere a acceptării plăților electronice în rândul comercianților, ca urmare a schimbării comportamentului de plată al consumatorilor, mult mai orientați către plățile contactless și online. Faptul că aproape jumătate dintre managerii care au participat la sondaj consideră digitalizarea foarte importantă pentru afacerea lor și intenționează să investească în soluții de plăți digitale este un semnal pozitiv. Susținerea afacerilor este o prioritate pentru noi, iar platforma Visa #MarileAfaceriMici oferă IMM-urilor posibilitatea de a accesa atât informații despre soluțiile digitale disponibile în România, cât și oferte speciale de la partenerii locali, ajutându-le să se adapteze la noul mediu economic”, spune Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.
Mai mult de o treime dintre respondenți (35%) declară că își vând produsele fizic și online sau exclusiv online. Totuși, în majoritatea cazurilor (73%), procentul vânzărilor online în totalul afacerilor este de sub 20%, ceea ce arată că este loc în continuare pentru dezvoltarea acestui segment de piață. Beneficiile digitalizării prin implementarea vânzărilor online sunt evidente: creșterea veniturilor, acces la o bază mai mare de clienți, creșterea eficienței operaționale și îmbunătățirea experienței clienților.
În plus, implementarea plăților electronice – online și în magazin – ajută companiile să-și îmbunătățească modul în care sunt percepute de consumatori. Conform studiului internațional „Atitudini față de metodele de plată” realizat anul acesta, de Grupul EVO în parteneriat cu Visa, 7 din 10 consumatori cred că firmele care acceptă plăți electronice sunt moderne și orientate spre client.
[i] Sondajul privind digitalizarea IMM-urilor a fost realizat online, în perioada 14 aprilie - 20 iunie 2022, de către Visa în parteneriat cu Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR). La cercetare au participat 534 de firme - micro, mici, mijlocii şi mari - din toate ramurile de activitate şi zonele țării.