Știi cum să depistezi o tentativă de fraudă?
Un nou raport Visa arată că până și cei mai pricepuți dintre noi pot fi păcăliți
”Câștig”, ”cadou”, ”ofertă exclusivă”, ”cumpără acum” sunt printre cele mai întâlnite capcane lingvistice menționate în raportul Visa: „Frauduleza: Limbajul fraudei”
Nu este pură imaginație. Întâlnim tentativele de fraudă online peste tot în viața de zi cu zi. Pe măsură ce sărbătorile se apropie, fraudatorii mizează pe faptul că vigilența consumatorilor scade și aceștia vor mușca momeala. Fie că ne aflăm la locul de muncă sau în mișcare, suntem asaltați cu apeluri, mesaje sau email-uri cu oferte sau gratuități și îndemnați să furnizăm imediat datele personale, înainte ca ofertele extraordinare să expire. Iar acest asalt funcționează.
O cercetare recentă derulată de Visa în parteneriat cu Wakefield Research, „Frauduleza: Limbajul faudei”, arată că infractorii cibernetici găsesc vulnerabilități chiar și în cazul consumatorilor cu competențe digitale.
Deși aproape jumătate dintre cei intervievați se declară încrezători că pot depista o fraudă, 73% dintre aceștia vor ignora cel mai probabil semnalele de alarmă obișnuite în comunicarea digitală.
Fie că e vorba de o notificare falsă de la furnizorul de electricitate, de un e-mail care vă anunță că ați câștigat produse din magazinul preferat sau chiar de postări despre joburi ce fac să pară că ați fost angajat de o companie de top, înșelătoriile vizează aproape fiecare segment al activității noastre digitale.
Numai în ultimul an, Visa a blocat în mod proactiv tentative frauduloase de plată în valoare de 7,2 miliarde de dolari, în cazul a 122 de milioane de tranzacții, înainte ca acestea să afecteze clienții.
„Înțelegerea limbajului fraudei este tot mai importantă în lumea digitală. Fraudatorii sunt tot mai sofisticați atât în limbaj, cât și în varietate – nimeni nu este imun”, a declarat Paul Fabara, Chief Risk Officer, Visa. „Deprinderea limbajului acestor înșelătorii este o parte importantă a protecției consumatorilor și evidențierea aspectelor comune în limbajul fraudei ajută la prevenirea criminalității cibernetice la nivel global.”
La începutul acestui an, ca parte a eforturilor de a dezvolta abilitățile consumatorilor în deprinderea limbajului fraudei, Visa a solicitat în premieră cercetătorilor din Marea Britanie o analiză lingvistică inedită, ce dezvăluie modul în care limbajul poate fi folosit de fraudatori în mesaje scurte.
Studiul a relevat că mesajele frauduloase cel mai des folosite invită consumatorii să se implice în rezolvarea unei probleme sau să profite de o ofertă, acestea reprezentând 87% dintre comunicările înșelătoare, în timp ce prezentarea unor probleme ce necesită acțiuni din partea destinatarului reprezintă al doilea cel mai frecvent tip de mesaj.
„Evidențiind strategiile de comunicare, cuvintele și frazele folosite de fraudatori, sperăm ca oamenii să depisteze mai ușor limbajul actual al fraudei, ceea ce îi va ajuta în ultimă instanță să se protejeze”, a spus Dr. Marton Petyko, care a condus cercetarea efectuată de Institutul Aston de Lingvistică Criminalistică din Marea Britanie.
Explorarea limbajului fraudei: discrepanța dintre conștientizare și acțiune
Odată ce devii victimă a fraudei cibernetice plătești scump. În 2021, Centrul pentru Reclamații privind Infracțiunile pe Internet (IC3) din cadrul FBI a raportat un număr record de reclamații, cu pierderi potențiale care depășesc 6,9 miliarde de dolari, în creștere față de 2020 (4,1 miliarde de dolari).
Potrivit noii cercetări Visa, la care au participat 6.000 de persoane cu vârste peste 18 ani, din 18 țări, succesul fraudatorilor poate fi pus pe seama discrepanței dintre conștientizarea limbajului fraudei de către consumatori și comportamentul lor. Iată câteva din cele mai importante concluzii:
- Convingerea că ceilalți sunt mai expuși decât noi la riscul de fraudă. Consumatorii se simt încrezători privind propria vigilență, însă cei mai mulți (90%) sunt îngrijorați că prietenii sau membrii familiei pot cădea în capcana unor fraude ce implică emailuri sau mesaje text care le cer să verifice informațiile legate de cont, să ofere detalii despre descoperitul de cont și îi înștiințează că au câștigat un card cadou sau un produs de pe un site de cumpărături online. Cele mai atrăgătoare comunicări de tip clickbait exploatează entuziasmul consumatorilor și promovează în mod fraudulos mesaje precum „câștig”, „oferte exclusive” sau „gratuit”, potrivit sondajului.
- Este autentic? Peste 4 din 5 respondenți (81%) se uită la detalii irelevante pentru a verifica dacă un mesaj este autentic, concentrându-se asupra unor elemente pe care fraudatorii le pot falsifica ușor, cum ar fi numele sau logo-ul companiei (46%). În schimb, consumatorii se pot proteja mai bine de fraude dacă verifică informații mai greu de falsificat, precum numerele contului sau detaliile privind interacțiunea lor cu respectiva companie.
- Ignorarea avertismentelor. Doar 60% dintre respondenți au declarat că verifică dacă informațiile sunt trimise de pe o adresă oficială de email. Mai puțin de jumătate (47%) se asigură că textele sunt scrise corect.
- Utilizatorii de criptomode sunt vigilenți. Utilizatorii de criptomonede au mai multe șanse să identifice corect elementele prin care pot depista o posibilă fraudă decât cei care nu utilizează criptomonede. De exemplu, probabilitatea să analizeze detaliile contului pentru a verifica autenticitatea comunicării online este mult mai mare în cazul acestor utilizatori (49% față de 37%).
Acordă-ți câteva minute în plus pentru a descifra frauda
Consumatorii se pot proteja mai bine dacă își acordă un timp în plus înainte de a da click pentru a înțelege felul în care fraudatorii se folosesc de limbaj. Iată câteva recomandări simple, dar foarte eficiente:
- Nu dezvălui informații personale.
- Nu da click pe linkuri înainte de a verifica dacă acestea te direcționează acolo unde promit să te direcționeze.
- Activează alertele care te notifică în timp real, prin mesaje text sau email, în legătură cu sumele cheltuite din cont.
- Sună la numărul de telefon de pe spatele cardului bancar ori disponibil pe site-ul companiei dacă nu ești sigur/ă că înștiințarea este autentică – nu suna la numărul de telefon care este posibil să fi fost trecut de fraudator în mesajul text sau în email.
Protecția este principala prioritate pentru Visa
În contextul în care criminalitatea cibernetică este tot mai prezentă într-o lume digitală în continuă expansiune, Visa și-a propus să protejeze consumatorii și să combată frauda. În ultimii 5 ani, compania a investit peste 10 miliarde de dolari în tehnologie, inclusiv pentru a reduce fenomenul fraudei și a spori nivelul de securitate al rețelei.
Peste 1.000 de specialiști protejează permanent rețeaua Visa de viruși de tip malware, atacuri de tip Ziua-Zero (Zero-day) și amenințări interne. În ultimele 12 luni, datorită acestei monitorizări în timp real, Visa a blocat plăți frauduloase în valoare de 7,2 miliarde de dolari, astfel încât mulți clienți nu vor ști vreodată că ar fi putut fi victimele unei fraude. Mai multe detalii găsiți la adresa: visa.com/security.