Noile modificări aduse Legii Cashback susțin digitalizarea IMM-urilor
Cu numai 18 terminale la mia de locuitori față de media europeană de 33 de terminale, România ar avea de câștigat din dezvoltarea infrastructurii de plăți electronice
Acceptarea plăților electronice de către un număr mai mare de comercianți începând cu 2023, datorită noilor prevederi ale Legii Cashback, răspunde cererii crescute de servicii digitale din partea consumatorilor și va contribui atât la creșterea incluziunii financiare prin dezvoltarea infrastructurii de plăți electronice în zonele rurale și în orașele mici, cât și la combaterea economiei subterane.
Camera Deputaților, în calitate de for decizional, a adoptat pe 16 noiembrie 2022 Legea pentru aprobarea Ordonanței Guvernului 16/2022, care modifică legislația actuală privind introducerea sistemelor moderne de plată, cunoscută ca Legea Cashback. Astfel, comercianții cu încasări anuale în numerar de peste 10.000 de euro (50.000 de lei) au, începând cu 1 ianuarie 2023, obligația să accepte și plata cu cardul. Pragul de acceptare anterior era de 50.000 de euro, aplicat la cifra de afaceri.
Visa încurajează inițiativele care vizează creșterea nivelului de educație financiară și s-a implicat în dezvoltarea acceptării plăților electronice pentru a oferi consumatorilor și comercianților mai multă libertate în alegerea modalităților de a plăti și de a fi plătiți. Astfel, decizia autorităților de a extinde prevederile Legii Cashback poate avea un aport semnificativ la digitalizarea IMM-urilor și la reducerea economiei subterane. Suntem încrezători că măsura adoptată va susține extinderea rețelei de acceptare și va încuraja obiceiul de plată cu cardul sau cu alte dispozitive electronice, astfel încât mai mulți consumatori să se poată bucura de confortul și siguranța plăților digitale.
Decizia de a extinde obligativitatea acceptării plăţilor cu cardul pentru un număr mai mare de comercianţi, la propunerea Ministerului Finanțelor, împreună cu implementarea proiectului privind dotarea cu case de marcat cu jurnal electronic, vor contribui la creșterea veniturilor bugetare și la combaterea evaziunii fiscale, deoarece plăţile electronice asigură trasabilitatea şi fiscalizarea tranzacţiilor.
La nivelul economiei, digitalizarea IMM-urilor și accesul la servicii financiare vor susține creșterea gradului de educație și de incluziune financiară a comunităților locale și dezvoltarea sustenabilă a afacerilor mici și mijlocii, cu precădere în localitățile rurale și orașele mici, zone care în acest moment sunt slab bancarizate.
Nevoia de transformare digitală este critică pentru companiile mici și mijlocii, având în vedere că România se află pe ultimul loc în Europa la competitivitate digitală, potrivit Indicelui economiei și societății digitale (DESI) 2022. Plățile digitale oferă IMM-urilor oportunitatea de a obține venituri suplimentare, dar și avantaje precum comoditate, siguranță și rapiditate. Acestea sunt motivele mentionate de aproape două treimi (64%) dintre firmele mici și mijlocii din România care acceptă plata cu cardul, potrivit rezultatelor unui sondaj privind digitalizarea afacerilor derulat anul acesta de Visa în parteneriat cu Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).
Totodată, potrivit sondajului, aproape jumătate (48%) dintre firmele care nu acceptă încă plata cu cardul au declarat că intenționează să implementeze soluții de acceptare a plăților electronice în viitor, ca măsură de sprijinire a dezvoltării afacerilor. Un motiv important pentru firmele care acceptă deja sau intenționează să implementeze plățile electronice este și cererea din partea clienților pentru astfel de soluții.
Modificarea legislației și soluțiile de plată moderne sunt extrem de importante în contextul în care plățile digitale au fost adoptate pe scară largă în orașele mari, în timp ce în orașele mici și zonele rurale acestea sunt mai puțin utilizate din cauza rețelei de acceptare mai slab dezvoltate. Peste 300.000 de terminale sunt instalate în prezent la comercianții din România, creșterea rețelei fiind de aproximativ 30% în ultimii doi ani.[1] Totuși, aceasta înseamnă numai 18 terminale la mia de locuitori din România, față de o medie europeană de 33 de terminale, ceea ce arată nevoia de dezvoltare în continuare a infrastructurii de plăți electronice.
Pentru a sprijini acceptarea plăţilor cu cardul, Visa a făcut eforturi pentru a reduce semnificativ toate costurile pe care le-ar presupune implementarea soluţiilor de acceptare de către comercianți și alți prestatori de servicii. La finalul anului 2020, împreună cu partenerii săi, Visa a introdus în România serviciul Tap to Phone, prin care comercianții, curierii sau alți operatori economici de pe plan local pot descărca o simplă aplicație pe telefon sau tabletă și pot accepta astfel plăți contactless. Tap to Phone are potențialul să stimuleze acceptarea cardurilor datorită avantajelor sale incontestabile – costurile reduse și faptul că nu necesită echipamente suplimentare.
În prezent, peste 10 instituții financiare oferă această soluție pe piața locală și peste 10.000 de comercianți din România au ales să o implementeze. Potrivit datelor din piață[2], aplicația Tap to Phone este instalată pe aproximativ 25.000 de telefoane sau alte dispozitive electronice, transformate în terminale contactless de acceptare a plăților electronice prin intermediul Tap to Phone. Aproximativ 80% dintre acestea sunt disponibile în locațiile IMM-urilor din România.
[1] Potrivit datelor raportate de Banca Națională a României, în iunie 2022 existau în Romania 332.264 de POS-uri (https://www.bnr.ro/Indicatori-plati-25312-Mobile.aspx)
[2] Date Visa, noiembrie 2022