Innovation

Confortul devine esențial în călătorii, chiar și atunci când plătim

Cum plătesc românii în vacanțele din străinătate

Peste jumătate dintre respondenții din 7 țări, inclusiv România, care intenționează să meargă în vacanțe în străinătate doresc să călătorească la fel ca înainte, în ciuda creșterii inflației și a costurilor de trai. Mai mult, doar 1 din 5 este dispus să-și sacrifice planurile de călătorie conform celui mai recent studiu Visa „Intenții de călătorie și plată 2024”, realizat în Europa Centrală și de Est (ECE) 1. În străinătate, la fel ca acasă, călătorii aleg plățile digitale pentru confort și rapiditate, dar și pentru că astfel evită riscul de a pierde banii cash.   


Confortul suprem – trendul care schimbă economia

Călătorii și-au reluat rapid după pandemie obiceiul de a călători în străinătate și își doresc să meargă în vacanțe la fel ca înainte, chiar și în ciuda inflației. Turiștii nu doar trec granițele într-un număr mai mare, ci și cheltuiesc pe măsură în timpul vacanțelor din afara țării, inclusiv la magazine sau diverse outleturi. Încasările turistice rezultate din segmentul de retail au revenit la normal și, în anumite cazuri, au depășit cotele din 20192. Studiul Visa sugerează că, în prezent, nevoia de a merge în vacanță depășește obstacolele economice. Doar 20% dintre călătorii din ECE au declarat că își vor anula planurile de călătorie în 2024 dacă inflația persistă și costurile continuă să crească. În loc să renunțe la posibilitatea de a se relaxa în străinătate, aceștia aleg să facă compromisuri în ceea ce privește cazarea și să opteze pentru o variantă mai ieftină (41%), fie să-și scurteze sejurul (37%).

Pentru a se bucura pe deplin de vacanța în străinătate și de același nivel de confort și siguranță ca acasă atunci când plătesc în altă monedă, 4 din 5 turiști din ECE  aleg să achite digital cu cardul, telefonul sau ceasul inteligent. Cu cardurile Visa, aceștia pot plăti în peste 180 de monede, în milioane de locuri din întreaga lume. Visa crede că diversitatea metodelor de plată reprezintă un pas către viitor și continuă să ofere consumatorilor și comercianților posibilitatea de a alege cum doresc să plătească și să fie plătiți. Atunci când vine vorba de plățile în străinătate, metodele de plată digitale oferă această flexibilitate. Ungurii și românii sunt cei mai dornici să cumpere cu un card, telefon sau ceas inteligent într-o țară străină, iar ceilalți respondenți din regiune au preferințe similare, în medie peste 80% dintre aceștia optând pentru aceeași metodă de plată. Aceste rezultate confirmă faptul că în prezent consumatorii se așteaptă la o experiență de plată personalizată, intuitivă și eficientă, care le permite să-și gestioneze finanțele într-un mod potrivit nevoilor lor actuale.


Comerțul electronic în turism

 

Comercianții care fac eforturi pentru a ține pasul cu așteptările în continuă schimbare ale clienților, odată cu popularitatea tot mai mare a metodelor alternative de plată și a soluțiilor financiare personalizate, vor întâlni aceeași provocare și în cazul pieței de turism. Consumatorii vor ca totul să fie cât mai simplu și rapid. Drept dovadă, în cazul călătoriilor realizate pe cont propriu, serviciile precum cazarea și transportul vor fi cumpărate online de români (72%, respectiv 51%), această tendință fiind prezentă în toate țările participante la studiu. Totodată, planificarea și rezervarea pe cont propriu se remarcă a fi cea mai populară modalitate de a organiza o vacanță în ECE. Din totalitatea călătoriilor planificate, doar puțin peste o treime sunt sub forma unor pachete de vacanță. Cu toate acestea, odată ales acest tip de călătorie, românii vor cumpăra cel mai des pachetele online, pe site-ului agenției de turism sau pe platformele de tip agregator, iar doar 36% vor fi achiziționate în sediul agenției.

 

„O experiență de plată online simplă, personalizată și intuitivă este vitală pentru a rămâne competitiv, inclusiv atunci când vine vorba de piața de turism. Astfel, soluțiile digitale care integrează natural plata și autentificarea în experiența de cumpărare vor fi în avantaj” – spune Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România. „Credem cu tărie într-o lume în care banii nu au nevoie de pașaport. De aceea creăm soluții precum Visa Direct, care facilitează transferarea fondurilor în timp real către carduri eligibile, între conturi și portofele digitale în peste 190 de țări și teritorii - rapid, sigur și confortabil pentru oricine, indiferent unde se află” – a adăugat Elena Ungureanu.

 

Conform celui mai recent studiu Visa, turiștii din ECE decid să plătească în străinătate cu cardul în principal pentru confort (61%), rapiditate (55%) și prevenirea riscului de a pierde numerarul (54%). Cumpărând produse sau servicii cu Visa, consumatorii sunt protejați și împotriva fraudei, pierderii cardului sau furtului. Totodată, atunci când plătesc online, aceștia își pot recupera bani dacă ceva nu merge bine când fac o plată, de exemplu, dacă sunt victime ale fraudei online atunci când încearcă să plătească cu cardul lor Visa (conform termenilor și condițiilor băncii emitente).

Rezultatele arată și cât de deschiși sunt respondenții la a-și schimba comportamentul de plată atunci când se află în altă țară. Aproximativ jumătate dintre turiştii români vor să folosească acelaşi card în vacanţă ca şi acasă, în timp ce 1 din 3 (29%) este probabil să utilizeze alt card – de obicei unul multivalutar (72%). Cele mai întâlnite motive pentru care respondenții din ECE utilizează un card diferit în străinătate sunt ratele de schimb mai avantajoase și comisioanele mai mici – ceea ce ar putea aduce un avantaj competitiv băncilor la personalizarea ofertelor pentru călători. De menționat este și faptul că din lista locurilor în care turiștii și-ar dori să poată plăti cu cardul sau telefonul în străinătate, primele trei rezultate au fost restaurantele, magazinele alimentare și muzeele. Cu toate acestea, românii simt lipsa plăților digitale mai mult în magazinele de suveniruri și în transport decât în cadrul muzeelor.

 


Tendințe în călătorie

Dintre respondenții chestionați din regiune, polonezii intenționează să cheltuiască cel mai mult pentru cea mai lungă călătorie în străinătate din acest an – în jur de 1.000 de euro în medie de persoană, iar bulgarii cel mai puțin – ușor peste 700 de euro. Totodată, se remarcă faptul că 13% dintre respondenții din ECE plănuiesc să cumpere beneficii de călătorie premium. Dintre acestea, accesul rapid pentru formalitățile din aeroport (fast track) este cel mai popular în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 35-44 de ani, iar accesul în lounge-ul aeroportului este preferat atât de cei mai tineri (18-25 de ani), cât și de cei mai în vârstă (55-65 de ani).

 

Călătorii din ECE își planifică în mare parte vacanțele în Europa, în topul alegerilor fiind Italia, Grecia și Croația. Când vine vorba de destinații mai îndepărtate, Egiptul, Emiratele Arabe Unite și Statele Unite par să fie o tendință actuală în țările din ECE. În afara Europei, românii preferă cel mai mult să meargă în Turcia, dar caută vacanțe și în Egipt sau Statele Unite. Respondenții din toate țările chestionate spun că merg în vacanță doar pentru a se relaxa, a se odihni sau a citi (61%) și pentru a cunoaște cultura locală prin vizitarea obiectivelor turistice, a atracțiilor locale sau a muzeelor (56%). De asemenea, în cea mai mare parte aceștia aleg să petreacă timpul pe o plajă, la malul mării sau al unui lac. Astfel, nu e de mirare că respodenții estimează că vor cheltui cel mai mult pe alimente, băuturi (73%) și divertisment (46%) atunci când se află în vacanță.

Studiul dezvăluie și atitudinea respondeților atunci când vine vorba de sustenabilitatea în călătorii. Rezultatele arată că românii (28%) și ungurii (24%) sunt cei mai dornici să plătească în plus pentru soluții prietenoase cu mediul când călătoresc, în timp ce slovacii (14%) și polonezii (16%) se simt cel mai puțin obligați să facă acest lucru. În schimb, peste o treime dintre polonezi și croați spun în mod clar că ar fi mai înclinați să aleagă opțiuni ecologice în timpul vacanțelor dacă acest lucru i-ar ajuta să economisească bani.

 

[1] Toate datele folosite în prezentul articol provin din studiul Visa „Intenții de călătorie și plată 2024” în ECE, dacă nicio altă  sursă nu este indicată. Studiul acoperă Bulgaria, Croația, Polonia, Republica Cehă, România, Slovacia și Ungaria.și a fost realizat de compania de cercetare de piață GfK Polonia / NIQ în luna aprilie, 2024, pe un eșanțion național reprezentativ de 1.000 de respondenți cu vârsta cuprinsă între 18 și 65 de ani.

[2] Visa, Global Travel Insight, noiembrie 2022.

Tag: Visa Research Tag: Payment trends Tag: Digital commerce